Nástroje pre uľahčenie prístupu

TEL: 0905 884 634
MAIL: obec@vysokanadkysucou.sk

Vyberte váš jazyk

thumb Dlh nad Kysucou 005Nevľúdne hmlisté štvrtkové ráno (23.11.2017) po predchádzajúcich dvoch dňoch so snežením a ďalších dvoch s dažďom neponúkalo moc optimizmu pred nadchádzajúcou turistickou vychádzkou seniorov. Nezisťoval som síce dôvod neúčasti tých čo dnes absentovali, no určite k tomu značnou mierou prispelo práve počasie.

Štatistiku prepravených osôb autobusmi SAD ŽSK vylepšujeme zakúpením jedenástich cestovných lístkov z Beskydskej ulice v Turzovke na konečnú zastávku Dlhá, Bučník. Z autobusu vystupujeme na mierne zľadovatený terén a samozrejme aj do hustej hmly.

Zo zastávky odchádzame takmer súčasne s autobusom – my ale opačným smerom. Po miestnej komunikácii prichádzame zakrátko do osady U Hľubov a pokračujeme v stúpaní po starej furmanskej ceste až na miestnu komunikáciu smerujúcu do osady Kýčera. Povrch cesty je ešte stále klzký a vyžaduje zvýšenú opatrnosť. Pod osadou Kýčera odbočujeme opäť na starú furmanskú cestu a popri dvojičkách – dvoch rovnakých chatkách, prichádzame k miestnemu cintorínu. Tento je tretí o ktorom viem v katastri obce Dlhá. Tu sme sa už dostali nad hornú úroveň hmly a s pribúdajúcou nadmorskou výškou sa zlepšujú aj výhľady. Dnešná trasa nie je moc dlhá a tak sme kolektívne rozhodli, že si urobíme zachádzku za výhľadmi na lúky pri osadách Polčiakovci a Jakubovci pod hlavným javorníckym hrebeňom. A oplatilo sa. Hmla vytrvalo skrýva doliny do cca 600 m nadmorskej výšky. Tu hore panuje nádherné slnečné a teplé počasie neskorej jesene. Teplota na slniečku určite vyššia ako 10°C a k tomu zážitkové ďaleké výhľady. Vychutnávame si Sliezske Beskydy od Čantoryje po Baraniu horu, aj susediace Kysucké Beskydy po ich najvyšší vrchol Veľkú Raču.

Ďalšia časť trasy vedie po modrej značke severne vybiehajúcou rázsochou Jakubovského vrchu. Najskôr schádzame do pomerne hlbokého sedla nad osadou Strakovci, odkiaľ nás čaká výstup na 788 m vysoké Solisko. Lúky zarastené solitérnymi smrekmi a listnáčmi rastúcimi na „hromadniciach“ už umožňujú len torzo niekdajších výhľadov. No aj tak sa nám darí zazrieť z ponad osady Halgašovci časť hrebeňa Malej Fatry od Veľkého Fatranského Kriváňa po Steny. Za Halgašovským vrchom, v mieste kde modrá značka prudko zahýba vľavo, pokračujeme rovno na lúky nad osadou U Vircov odkiaľ sú opäť nádherné výhľady na Moravsko-sliezske Beskydy od Skalky až po Radhošť. Neponáhľame sa a užívame si túto pohodu. Napriek tomu, že je poludnie sú údolia Kysuce a jej prítokov stále ukryté v hmle.

V osade Niníkovci sa opäť napájame na modrú značku, po ktorej, s prestávkou u kaplnky na Bukovine nad lyžiarskym vlekom, už pokračujeme až do Turzovky. Počas schádzania do Turzovky máme možnosť sledovať rýchle rozpúšťanie sa hmly a pri našom príchode je už aj v centre mesta slnečno.

Text a foto: Anton Opial

zskeuroregionregion kysuce logorrafarnostbeskydsko javornicka magistralamykysucemojekysuce vysoka nad kysucouteszeleny bodcaf logobiblicka zahrada