Nástroje pre uľahčenie prístupu

TEL: 0905 884 634
MAIL: obec@vysokanadkysucou.sk

Vyberte váš jazyk

thumb IMG 2789Po dlhotrvajúcom období mrazov a potulkách za mrazivou krásou výtvorov z ľadu, konečne prišla na rad prechádzka s vôňou blížiacej sa jari. Posledný februárový deň roku 2017 začíname „fašiangovú“ vychádzku na zastávke SAD Čadca, rázc. Čadečka. Z autobusu nás vystupuje aj s posilou dvoch juniorov, ktorí majú jarné prázdniny, celkom osemnásť.

Po 350 m opúšťame frekventovanú hlavnú cestu a prejdeme cez osadu U Michalinov za ktorou sa napájame na panelovú cestu smer na Závršie.  Hneď za domami sa pri spätných pohľadoch začínajú pekné výhľady. Najskôr je to síce len na protiľahlý Jurošák a dolinu Milošovej, no s pribúdajúcou výškou sa horizont podstatne rozširuje. Po asi 1,5 km robíme malú zastávku v sedielku s kamenným krížom medzi štyrmi lipami, ktorý je postavený na rázcestí do Závršia U Kullov. Po krátkom oddychu, ktorý spríjemňujú „teplé“ slnečné lúče a pre nás tiež prvý tohtoročný spev škorcov pokračujeme ďalej. U turistického rázcestníka „Závršie“ si robíme malú zachádzku na nezalesnený vrchol s n. v. 585 m. A zachádzka sa kvôli perfektným výhľadom naozaj oplatila aj keď je výhľad len okolo 240°. Vľavo, na juh od nás, pozeráme  na Javorníky , ktorých veľkú časť tieni 820 m vysoká Briava, Turzovskú vrchovinu, Zadné hory (podcelok Moravsko-sliezských Beskýd) od Uhorskej cez Muřinkový vrch a Veľký Polom po Mosty u Jablukova s Kozubovou a Ostrým v pozadí. Severne od Mostov sa medzi Studeničným  717 m a Komorovským grúňom vyníma 839 m vysoká, kužeľovitá Gírová. Vpravo už nasledujú Sliezske Beskydy a priestor Trojhraničia s nezameniteľnou Ochodzitou a Baraniou horou.

Po návrate na panelku túto opúšťame (už sme po nej išli minulý rok) a volíme pre nás novú trasu. Hneď po pár metroch sme pri kaplnke Sedembolestnej Panny Márie, ktorá bola prebudovaná z bývalej obecnej školy v ktorej v rokoch 1923 – 1926 učil spisovateľ Peter Jilemnický. Od kaplnky schádzame na „hlavnú“ cestu po ktorej pokračujeme vľavo najskôr na konečnú zastávku SAD Závršie, Liščák a potom naďalej stúpame do plytkého sedielka za poslednými domami osady Mešťanovci. Tu zabočíme vľavo a lúkami sa vraciame späť na panelovku, po ktorej pokračujeme smerom k Črchli.  Na tomto úseku, z juhu nechráneného hrebeňa, nám sťažuje chôdzu veľmi silný nárazový vietor. Vľavo medzerami medzi stromami sa postupne ukazujú časti D3 od najvyššieho mosta Valy až po východný portál tunela Svrčinovec.

Na spojnici žltej a zelenej turistickej značky opúšťame „hrebeň“, odbočujeme vpravo a poľnou cestou schádzame na asfaltovú cestu v osade Na Črchli. Tu zahýbame opäť vpravo a potom už stálym klesaním prechádzame miestnou časťou Svrčinovca, Potok a po dvoch kilometroch prichádzame do Čadečky v časti U Kliešča. Až doma potom sledujem v mape priebeh katastrálnej hranice Svrčinovca, ktorá prechádza cca 250 m severne od potoka Čadečka.  Na obecnej web stránke Svrčinovca sa tiež dozvedám, že v tejto časti „Za vrchami“ sa nachádzalo prvé osídlenie na území dnešnej obce a hovoria mu aj Stará dedina.  Na dopravu do Čadce využívame MHD.

Záver dnešných potuliek máme v Slovenskej izbe, kde spoločným posedením spájame rozlúčku s „fašiangom“ a Kvetkine okrúhle narodeniny.

Text: Anton Opial

Foto: Jozef Stuchlík

zskeuroregionregion kysuce logorrafarnostbeskydsko javornicka magistralamykysucemojekysuce vysoka nad kysucouteszeleny bodcaf logobiblicka zahrada