Nástroje pre uľahčenie prístupu

TEL: 0905 884 634
MAIL: obec@vysokanadkysucou.sk

Vyberte váš jazyk

thumb Zkopüie adca 035Cieľom ďalšej seniorskej turistickej potulky bola obec, ktorá podľa „ústneho podania“ drží na Kysuciach prvenstvo v počte osád – Zákopčie. Motivovaných plánom prejsť a spoznať časť tejto rozsiahlej obce, nás od tohto zámeru neodradilo ani hmlisté počasie so slabým ranným dažďom v štvrtý februárový utorok.

Dnešnú trasu začíname pri kostole sv. Jána Krstiteľa v miestnej časti Majer a po štátnej ceste smerujeme do Kordišov peši aj keď tam zachádzal autobus, ktorým sme sa priviezli. Na križovatke v osade zabočíme vľavo a po 260 m „pre zmenu“ vpravo do osady Červienkovci. Cesta je ešte pokrytá ľadom, čo nás núti kráčať pomalšie a s veľkou opatrnosťou. V osade prevažujú zachované drevenice. Na rázcestí pri dome č. 499 zabočíme vľavo a po sto päťdesiatich metroch sa pri poľnohospodárskom dvore vraciame na panelovku a pomaly stúpame do osady Stavinohovci. Na križovatke pri poslednom dome v smere našej cesty máme v pláne odbočiť vľavo, no najskôr volíme zachádzku ku Kaplnke Božského Spasiteľa v osade Holešovci. Terén pred kaplnkou vyrovnáva vysoký kamenný múr, ktorý je súčasťou oplotenia. Kamenné stĺpiky oplotenia tvoria zároveň jednotlivé zastavenie Krížovej cesty. Farebné reliéfy sú situované smerom ku kaplnke. Túto zaujímavú Krížovú cestu dal vyhotoviť úspešný drotársky majster Jozef Krto v roku 1913. O niekoľko metrov ďalej smerom do osady stojí ďalšia kaplnka, podstatne menších rozmerov a pravdepodobne aj staršia, ktorá by potrebovala neodkladnú údržbu.

Po krátkom oddychu sa vraciame späť a pred osadou Stavinohovci zahýbame, teraz už vpravo, a schádzame k osade Korbašovci rozloženej v plytkom sedielku oddeľujúcom Rulcovskú dolinu od doliny Holovskej. Na prvom rázcestí musíme zase vpravo a po 300 m v závetrí v osade Novákovci robíme dlhšiu občerstvovaciu prestávku po ktorej už vcelku strmo schádzame na štátnu cestu pri zastávke SAD Zákopčie, Novákovci. 200 m od zastávky po asfaltovej ceste sa nachádza osada Poľana, ktorú tvoria len nové murovanice.

Po štátnej ceste to máme do centra miestnej časti U Holých, kde sa napájame na žltú turistickú značku, 400 m a opäť začíname pomerne dlhé stúpanie cez osadu Do Ivora až na spojnicu s červenou turistickou značkou na juhovýchodnom svahu Pálenice 758 m. Energetický výdaj treba kompenzovať príjmom kalórií čo dodržiavame počas ďalšej prestávky. Potom už po červenej značke pokračujeme cez osadu Griečovci a od turistického orientačného miesta „Za Husárikom“ širokou cestou smerom do osady Husárikovci, kde v útulnom prostredí hotela Husárik nasleduje ďalšia časovo neobmedzovaná prestávka.

Do Čadce k Fontáne bez názvu napokon schádzame cez osadu Krkoškovci, po odmietnutí väčšiny účastníkov pokračovať od Krkoškov do Čadce cez osadu Butovci a sídlisko Kýčerka. Kompromisy pomáhajú vyriešiť takéto situácie k spokojnosti oboch strán a inak tomu nebolo ani v závere tejto potulky.

Text a foto: Anton Opial

zskeuroregionregion kysuce logorrafarnostbeskydsko javornicka magistralamykysucemojekysuce vysoka nad kysucouteszeleny bodcaf logobiblicka zahrada